dimarts 4 de setembre de 2012
amb:
Elisabeth Olsen, Christopher Abbot, Brady Corbet, Hugh Dancy, Maria Dizzia i
Julia Garner
VO en
anglès amb subtítols en castellà. 102 minuts
Notable thrillerminimalista sobre els devastadors efectes psicològics d’una
secta en la fràgil ment de la seva protagonista.
Martha, una noia de vint-i-pocs anys acaba de fugir d’una secta,
refugiant-se en la llar de la seva germana gran Lucy i del seu cunyat
Ted. Tanmateix, si oblidar li resultarà extremadamanet difícil,
el més complicat serà tornar a “encaixar” en un món normal i, sobretot,
assimilar què fou el que realment li va passar durant el seu
captiveri.
Martha Marcy May Marlene no és una altra pel·lícula sensacionalista sobre cultes místics
suposadament hedonistes, capaços d’anul·lar
la voluntat dels seus adeptes, de sotmetre’ls, on els abusos
sexuals es disfressen d’alliberament i on la violència apareix amb terrible
naturalitat. La pel·lícula pot ser —i és— dura, aspra,
lleugerament sòrdida, gradualment inquietant —el seu format de thriller així ho
exigeix—, però mai sensacionalista. Potser per això, en ella, el
seu guionista i realitzador Sean Durkin ens descriu, de manera minuciosa
i detallista, gairebé antropològica, com és una secta.
A partir d’aquesta premissa, el cineasta alterna amb notable
habilitat i força dramàtica dues línies narratives: una ancorada en el passat
—les traumàtiques experiències de Martha en la secta— i una
altra en el present —la turbulenta relació de la noia amb la seva
família—, en ocassions difícils de distingir, ja que els records
comencen a dominar la ment de la noia i, en conseqüència, la sevamanera
d’actuar.
Una allau de situacions pertorbadores, de sentiments i temors
estranys accentuen la incapacitat de la protagonista per a reaccionar,
perduda en el laberint de les normes i responsabilitats
heretades del seu pas per la secta: encara és MarthaMarcyMayMarlene, mare,
amant, germana, filla… Així mateix, la identitat fracturada,
escindida, de Martha, es troba marcada per dos espais antagònics: una
cabana luxosa en un lloc de Connecticut i una granja aïllada en
les muntanyes Catskill, al nord-est de l’estat de Nova York.
La pel·lícula no és només unminuciós relat de suspense, sinó
també una inquietant reflexió sobre la identitat, la vulnerabilitat de l’ànima
humana i l’ànsia per establir forts lligams familiars en un món
implacable. Parla sobre la necessitat que té qualsevol ésser humà de
pertànyer o formar part d’alguna cosa. Tothom assumeix rols
diferents al llarg de la seva vida, Igual que molta gent, Martha no està
segura de qui és realment, però la seva situació és extrema.
LA GRAN ILUSIÓN
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada